close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הכל על הקשר בין צרבת וחרדה

מערכת שורשה אלול, תשפב01/09/2022

צרבת וחרדה- אולי יפתיע אתכם לשמוע שמדובר בשתי תופעות שונות, שעולות בקנה אחד זו בזו ומשפיעות זו על זו

תגיות:

צרבת וחרדה הן שתי תופעות מהמוכרות והשכיחות ביותר בישראל, וכנראה גם בעולם בכלל. אולי יפתיע אתכם לשמוע שמדובר בשתי תופעות שונות, שעולות בקנה אחד זו בזו ומשפיעות זו על זו. לא בכדי נאמר שכשהנפש פגועה, הגוף יושפע מכך גם כן. למרבה הצער. שתי התופעות הללו עלולות לתקוף בכל גיל; בין אם מדובר בילדים, מבוגרים ואף את בני ובנות הגיל השלישי.

אז מה הקשר בין צרבת וחרדה
מחקרים ומומחים בדקו ומצאו שהקשר בין צרבת

וחרדה קשור לאופן בו הקיבה והמוח מתקשרים ביניהם, בכדי לייצר חומצות ומיצי עיכול ברגעים של סטרס. איך זה קורה? כשהאדם מרגיש חרדה, הגוף משחרר הורמונים כגון קורטיזול ואדרנלין, שממריצים את הקיבה לשחרר חומצות. כשההורמונים הללו פועלים, הם מכווצים את הסוגר בוושט שלנו. כתוצאה מכך, חומצות הקיבה עולות לאזור הוושט, והתוצאה היא הכאב והצרבת שחשים.


ועם זאת, רבים אינם מקבלים בהבנה את הקשר הזה. הרי חרדה קשורה לבריאות הנפש והצרבת קשורה לבריאות הפיזית, כך שלא הגיוני שיימצא קשר כלשהו בין שניהם. עם זאת, המציאות מוכיחה שיש קשר מובהק בין גוף ונפש, כך שמי שחווה חרדה יחוש גם צרבת כחלק מתופעות הלוואי של העניין. עד כדי כך, שהמצב הרפואי הזה אף קיבל מונח משלו – 'דיספפסיה הנגרמת מחרדה'.


השאלה המתבקשת היא כמובן, האם אפשר להקל או אפילו לטפל בבעיה? למרבה המזל התשובה היא כן, ויש כמה דרכים לעשות זאת:

  • תזונה – שוב התזונה מוכיחה את עצמה כמשפיעה לחיוב על הכאבים ואי הנוחות שאנחנו מרגישים. על כן, כדי למנוע את הצרבת, כדאי להוציא מהתפריט מזונות שמעודדים מיצים חומציים בקיבה; החל ממשקאות מוגזים, מאכלים חריפים, חומציים, שומניים, ועוד.
  • אכילה נכונה – לא רק מה שאוכלים חשוב, אלא גם איך אוכלים. אכילה מהירה מידי, אינה בריאה מסיבות רבות אך אחת מהן היא עידוד הפעילות החומצית בקיבה. מומלץ לאמץ הרגלי תזונה בריאים יותר, הכוללים לעיסה יסודית, הימנעות משתייה בזמן הארוחה, הקפדה על ארוחות קטנות ולהימנע משכיבה לאחר הארוחה.
  • תרופות – במצב שבו אימוץ הרגלי תזונה נכונים אינו מספיק, כדאי לשלב תרופות. בשוק ניתן למצוא כדורים, משחות וסירופים מעולים לטיפול בצרבות, לצד תרופות טבעיות (או לא טבעיות) לטיפול בחרדה. במידה והתרופות לא מועילות, מומלץ לפנות לרופא בכדי למצוא אופציה אחרת, חזקה יותר מהתרופה שנבחרה.


אתם לא חייבים להרגיש רע
אין ספק, צרבת וחרדה זה לא דבר נעים. לא בנפרד ובטח שלא ביחד. כעת, כשאתם יודעים איך להעביר צרבת במהירות באמצעות שינויים קלים באורח החיים, אתם מבינים שאפשר להתגבר על כך. במקביל, מומלץ לפעול להפחתת החרדה שמשתלטת מהר מאוד על כל תחומי החיים. כך, תחזירו לעצמכם את איכות החיים שמגיעה לכם, ללא כל רגשות שליליים.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה